2010-09-20

Courtcheck Manacor, Mallorca-Spanien


I samband med en semestertur till Mallorca i sommras hade jag det stora nöjet att testa samma grus som Rafael Nadal har vuxit upp på. Närmrae bestämt Club Tennis Manacor som ligger nära kusten på öns sydöstra del. Här är det knallvarmt på sommaren, närmare 40 grader och inte en bris i luften.



Anläggningen erbjuder fem grusbanor, en bana för en sport som jag inte vet vad den heter och två minitennisbanor av något slag. På övervåningen, med utsikt över banorna, finns en restaurang & bar och på entréplan ett mindre café.




Vid en första anblick kan man tycka att anläggningen sett sina bästa dagar. Det är vad det är och det är inte superlyx. Omklädningsrum, reception etc. är ganska enkla utan extra tillbehör och killarna bakom disken har en del att önska när det kommer till engelskan. Det funkar trots allt och man får sin bokade tid även om en del av gubbarna smakat lite för mycket sangria för att vara kl 12.00 på dagen. Banorna är det däremot inget fel på. Jag använde bara en av dem men det fanns inget att anmärka på. Bra linjer, härligt grus om än lite tight om utrymme mellan baslinjen och stängslet. Speciellt med tanke på att min tränare ville att jag skulle backa flera meter för att klara all top spin som kom över nätet. Blev lite tight till slut. Solen ligger på rätt bra som sagt och
det finns inga skydd, träd eller annat som täcker upp för det. Bara att vänja sig i väntan på ett skjuttak.




En enkel timme här vet jag inte vad den kostar men en privat timme (som blev 1,5 h) med tränare gick loss på 25 euro vilket är oerhört prisvärt. Om ni har vägarna förbi ringer ni bäst min kille Tomeu på +34 649 466 745 för en lektion. Bra på engelska och nykter vad jag kunde se. Efteråt bjöd han in mig på en öl i baren men det var ju efter träningen. Han drev på rätt hårt och hade inga sympatier för en sprittjock inomhusspelare som jag själv. Grymt jobbigt men väldigt lärorikt.



All in all var det en fantastisk tennisupplevelse. Klart prisvärd och väldigt bra kvalité på träningen. Att Nadal växte upp här gör inte saken sämre och de var inte sena att påminna om det heller. Alla var helt klart stolta och ville berätta. Det syns också runt om på anläggningen att de gillade sin hemmaspelare. Det sägs också att Nadal fortsatt kommer tillbaka till Club Tennis Manacor. Han bor numera nån mil närmare kusten i Porto Cristo men just denna dagen såg jag tyvärr inte till honom. Jag hade kanske kunnat bidra med lite sparring a la Söderling...