2009-11-10

Club Olympus, Grand Hyatt Regency, New Delhi




Hotel Hyatt nära District Park i New Delhi inhyser en health club med sin alldeles egna tennisbana. Hotellet får väl anses ligga i någon av dom övre klasserna. Klubben var riktigt bra, fint och fräscht med full service på spa-sidan, gym, personliga tränare och speciella yogaklasser, inget skall fattas den intresserade.
Som vanligt i Indien på sådan här ställen så är det ingen brist på personal och det känns nästan som man har en egen tjänare. Oklädningesrummen i toppklass, tillgång till dusch, kalla och varma pooler samt diverse saunas gjorde inte upplevelsen sämre.
Visste egentligen inte att hotellet hade egen tennisbana, trodde att jag skulle få spela inomhus på Delhi Lawn Tennis Association som ligger 4 kvarter bort. Nu blev det inte så, dessutom på grus. Grus kanske är lite och ta i det påminnde mest om sant ovanpå betong. Min Coach bestred dock detta och sa att det var clay, "same as french open, you know".

På väg ut till tennisbanan går man förbi en fin pool och bortom den en gräsmatta utmot murarna som omger hotellet. På gräsmattan och muren stå vakter posterade med hagelgevär, känns tryggt. Ingen risk att man blir attackerad av någon galen Barcelona-fan här inte.
Hade ju räknat med att spela på hardcourt med tanke på hur mina skor ser ut med noll fäste... blev inte rikigt så...


Hade via email bokat upp en timme med Coach Ravi på måndagen, tänkte att jag skulle vara listig och spela en timmme tennis innan arbetsdagen började. Insåg när jag klev upp strax efter halv nio att min tid klockan 10 motsvarar 05:30 hemma i Sverige. Det plus lite kvarvarande träningsvärk från Courtside Cup satte sina spår på timmen kan man lugnt säga, kändes som kroppen va bedövad.
Ravi visade sig vara en sån där avig spelare som troligen lärt sig det mesta själv, bara slice på backhand och en forehandsving som bestod i en aggressiv handledsvridning. Han såg dessutom att jag hade problem med gruset eller sanden menar jag, jag halkade omkring som bambi så fort det blev lite mer avancerad rörelsemönster. Han körde en hel del stopbollar och varierande längd vilket resulterade i att jag mest halkade omkring.


Torskade 6-3 i setet som avslutade en blandning mellan bollning och lite volleyträning.

Det mest oerhörda va dock bollarna, han körde trycklösa Tretorn Plus i väldigt blandad kvalite, några hade varit med väldigt länge. Han berömde dock bollarna och sa att dom studsade jättebra och höll länge. Jag slog i alla fall sönder en av dom med en backhand top-spin, bollen fladdrde till som en fjäril i luften innen den damp ner och dog på andra sidan. Den trasiga bollen syns i bilden..


Skulle spela här igen om jag kommer till Delhi men kommer nog kolla upp DLTA nästa gång och ha detta som backup, tennisen höll inte riktigt lika bra klass som klubben i övrigt. Kalaset kostade dock bara 600 rupees eller 90 kronor så man får väl vad man betalar för, även här i Indien...

Inga kommentarer: