2009-09-21

Maharashtra State Lawn Tennis Association

Så var det dags igen för Courtside att recensera en klubb i den stora världen utanför sumpan där vår klubb bor. Turen har kommit till MSLTA i Mumbai, klubben ligger väldigt bra situerad i Church Gate, bara kvarter från Gateway of India och det klassiska Taj Mahal hotel. Klubbens anläggning är bland dom bättre i Mumbai området, dock är det inte direkt kungliga... Det spelas dock Futures här på herrsidan och tydligen har det spelats Challengers på damsidan så banorna håller hygglig klass.



Utifrån ser det hela inte ut som någon lyxigare klubb, det kan inte jämföras med Mumbais bästa alternativ Cricket Club of India (här spelas ATP-250 events). Dock är det svårt med medlemskap på CCI och verkar vara oerhört omöjligt och bara glida dit och spela om man inte är någon. Lokalerna är i övrigt i normal Indisk klass, tex såg duschen mer ut som ett biktbås med pissoarer utanför..



Banorna är en hardcourt som är väldigt snabb och hal, man har 5 fullstora banor med spårvagnsspår plus att det finns 3 stycken små banor. Dom här små banorna hade jag "nöjet" att värma upp på eftersom några oduglingar i omgivningen gjorde så att jag kom sent till klubben och missade min bana. Som man kan se finns det inte mycket vinklar att spela på om man vill ha tillbaka bollen...


Så fort jag klev in på klubben skrek en snubbe till från banorna där det spelas för fullt, Mr Jity känner igen mig från i April och kommer springande. Det är bara att kliva på banan direkt, den lilla alltså, vi kör lite uppvärmning sedan full sparring i drygt 45 minuter på minibanan. Mr Jity gillar att skämta och hojta på banan, rätt skön snubbe, det kändes nästan som att vara på sumpan där finnar skriker från läktaren, polacker skäller och en och annan multitalang går och stirrar.
Gustafsson hade svårt att andas efter 45 minuter i 35-36 grader, svettades som en gris och det kändes at jag för tre dagar sedan legat med magsjuka och feber. Har fått en helt annan uppskattning för proffsen som spelar långa matcher i varma länder när vi sitter och säger "fan va dåligt han rör sig" hemma i soffan.

Mr Jity är rätt kort och hans enhandsbackhand gillade inte höga top-spin på sin backhand, han fick hoppa många gånger. Han var dock snabb som en vessla och han upp nästa allt. Vi avslutade sessionen med ett par elvor, vilka jag förlorade båda två med 11-8. Jag tar han nästa gång.

(Tycker att jag ser lite indisk ut på den här bilden, vi har samma näsa, kanske är vi släkt egentligen.)


Kalaset gick på 90 SEK per timme så lite drygt två hundra riksdaler blev jag skyldig Mr Jity för 90 minuter. I övrigt fanns inte mycket att göra av med pengar på, ingen shop, ett sunkigt cafe och även om jag försökte köpa en MSLTA tröja av en av coacherna blev jag inte av med en enda Rupee. I stort var jag möjd med spelet, hade inte förväntat mig så mycket, fick en rejäl genomkörare efter sjukdomen och finns inget bättre än tennis att få bort rese-stress.

Väl hemma på hotellet belönades jag med en rejäl kingfisher och lite chips före lunchen.

Gallanta Tennistider!





P.s

Resan till klubben va också intressant, tog en sk tuk tuk.... bad move. Tur att det blev en bil med AC på vägen hem, eftersvettades som en vattenspridare.

d.s

2 kommentarer:

Jojje sa...

Kul att mr Jity kände igen dig. Antar att det kryllar av snowflakes som är 185cm höga...

PG sa...

Måste ju vara någon mer än jag som glider omkring där. Bollpojkarna stirrade iofs rätt mycket :-)