2009-11-27

Looser Rafa


Någon mer än undertecknad som sitter inkilad mellan soffkuddarna? I väntan på Söderlings match mot Davydenko är det svenska tennisklimatet ganska behagligt. Oavsett allt kommer vi att få en semifinal. Frågan är bara mot vem. Personligen hoppas jag på Del Potro som Robin har even-steven-statistik på. Mycket hellre än Federer, alla gånger.

Mitt förhandstips, efter att Robin hade bekänt färg och form, var att alla som nu är i semi skulle vara det. Förutom Murray som jag trodde skulle knipa semifinalplatsen. Courtsides egen PG visste däremot bättre och sa på förhand Del Potro. Om jag skulle våga mig på ett tips till säger jag 2-1 till Robin ikväll. Om jag sedan måste precisera det blir det 6-4, 3-6, 7-6. Det blir med andra ord en riktig rysare i sista set.

Nadal då. Ja, vad hände egentligen? Säsongen har varit kantad av allt från trasiga knän till separerade föräldrar. Allt har stört Rafas spel enligt egen utsago. Frågan är hur alla andra klarar det? Det är få förunnat att spela sig igenom en hel säsong utan att något av allt det som hänt Nadal ska inträffa. Kanske är det bara så att hela topp tio nu vet hur man ska tämja den knäskadade tjuren från Manacor (har för övrigt varit i Manacor, händer inte mycket alls. Mest en genomfart till havet i Porto Cristo). Det vill säga kliv in i bollen tidigt, hårda flacka slag, side-to-side och så en stoppboll då och då. Det känns för mig inte som andra platsen på rankingen ska innehas av en spelare som inte tar ett enda set under hela den här vecka. Fan, det hade jag också kunnat göra. Åka dit och tanka all set alltså. Alla game med för den delen..

Om inte Nadal åker hem och tänker över sim framtid och sitt spel inför kommande säsong tror jag att han kan dala snabbt. Mellan 5-10 innan 2010 är slut. Enligt dagens kommentatorerna ska han begärt att få tillgång till filmen i de speciella slow motion kameror som används i O2 Arena. Just för att kunna studera sina svingar i lugn och ro. Kanske motståndarnas också..? Det kanske är nåt för STK att ta in för övrigt. Äntligen skulle jag hitta vad felet är med min back hand!

3 kommentarer:

Anonym sa...

den som påstår att Rafa e slut e dummare än Legendaren Peter Griffin....

Unknown sa...

Kanske bara önsketänkande men vi får väl se. Om man anser att slut är när man ligger mellan 5-10 på rankingen så..

PG sa...

Tror det är dags för en vadslagning här Krabban? en 500ing på att Raffa ligger 5-10 i slutet på 2010? Säter du emot?